جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی

جاذبه های برتر و دیدنی استان آذربایجان غربی:

(آذربایجان، سرزمین گنجینه های رمز آلود)

مرکز استان آذربایجان غربی شهر ارومیه (به معنی شهر آب ) می باشد و این شهر با بیش از 3 هزار سال قدمت، قدیمی ترین شهر پابرجا در منطقه شمال غرب ایران است.

در کل این استان به 17 شهرستان تقسیم می شود که از میان آنها می توان به ماکو، مهاباد، تکاب، چالدران، سردشت و … اشاره نمود. برخی جاذبه های تاریخی و گردشگری آذربایجان غربی همچون قره کلیسا، کلیسای زور زور و مجموعه تخت سلیمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند و هر یک شاهکاری از قلب تاریخ به شمار می روند.

روستای تخت سلیمان:

هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی خودشان را به نزدیکی تکاب و روستای تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی می رسانند تا از دریاچه زیبا وعجیب آن دیدار نمایند. دریاچه ی تخت سلیمان با مساحتی در حدود 124 هزار مترمربع در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است و سابقه ی حضور مادها، اشکانیان، ساسانیان و مغول ها در دوره های مختلف تاریخی از حیات در این منطقه را در خود نگه داشته است.

این شهر افسانه ای در زیر دریاچه دارد ، اشیاء بسیاری را در خود جای داده است که نشانه هایی از آنها وجود دارد. جالب است بدانید در هیچ یک از ادوار تاریخی نشانی از پیدا شدن این گنجینه ها وجود ندارد و با توجه به در دسترس نبودن عمق دریاچه و عدم جستجوی مناسب می توان انتظار داشت که هنوز هم بتوان نشانی از آن پیدا کرد.

قره کلیسا ( کلیسای تادئوس مقدس ):

این کلیسا در20 کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده است. کلیسای تادئوس مقدس در تاریخ 7 ژوئیه 2008، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

از فاصله ای بسیار دور سنگ های سفید و سیاه در دل کوه چشمان شما را اسیر خود می کند و نویدی از مکانی خارق العاده به شما می دهد. نام این مکان خارق العاده قره کلیسایا کلیسای تادئوس مقدس و یا کلیسای طاطائوس می باشد.

بنا بر اسناد تاریخی این کلیسا به عنوان نخستین کلیسای جامع جهان مسیحیت شناخته می شود و یکی از ارزشمندترین بناهای مذهبی نیز به شمار می آید. این مکان پستی و بلندی های زیادی را به خود دیده است از قتل عام پادشاه سانتروک که منجر به قتل دختر وی شد تا مرگ تاتائوس (طاطائوس).

تپه خلیل آباد شهر شوط:

تپه خلیل آباد مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و درداخل شهر شوط واقع شده و این اثر در تاریخ 26 فروردین 1341 با شماره ثبت 428 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چَملی گول - تکاب :

این چمن در 15 کیلومتری شهر تاریخی تکاب در استان آذربایجان غربی ایران است. و در سر راه تکاب به یولقون آغاج و نهایتاً به تخت سلیمان می رسد می باشد. چمن متحرک که در زبان محلی به "چملی" یا "چملی گل" معروف است یکی از آثار طبیعی شگفت انگیز تکاب به شمار می رود. که شامل یک منطقه باتلاقی بوده و در وسط و اطراف آن چمنزارها و نیزارهای بلندی رشد نموده است که ارتفاعشان به دومتر هم می رسد.

چمن به صورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملاً مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی دهد.

زندان سلیمان (کوه زندان دیو):

زندان سلیمان نام کوهی مخروطی شکل و میان تهی که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان قرار دارد. این کوه هزاران سال پیش، بر اثر رسوب کانی های آب دریاچه آن به وجود آمده است. ارتفاع این کوه از زمین مجاور خود 97 تا 107 متر می باشد و بر فراز آن گودال عمیقی در حدود 80 متر دیده می شود که قطر دهانه آن به طور تقریب 65 متر است.

این کوه در زمان مانایی ها ـ 830 تا 660 پ.م. ـ نیایشگاه بوده است. در اطراف کوه زندان سلیمان چشمه های آب گرم گوگردی متعددی دیده می شود که دارای خاصیت درمانی متعدد می باشد.

زندان سلیمان تپه ای است به ارتفاع یکصد متر از سطح زمین، و مخروطی شکل، که زمان ساسانیان محل قربانی و نیایش موبدان زرتشتی بوده و البته بقایای بناهای دور مخروط زندان سلیمان، نشانگر اهمیت این محل مقدس می باشد. موبدان پس از نیایش در محل و استفاده از برسم، حیوان در نظر گرفته شده را برای قربانی کردن به جایگاه مخصوص می بردند تا نذر آتشکده کنند. احتمالاً دو هزار سال پیش مخروطی که امروز خالی از آب است و در دهانه تپه قرار دارد، پر از آب بوده و بقایای آب انبارهای اطراف مخروط، نشانگر غیرقابل استفاده بودن آب این دهانه و دریاچه درون آن است؛ اما به مرور زمان و بر اثر حجم رسوبات و فرو ریختن به دهانه، شکاف های این دریاچه که در عمق 100 متری قرار داشتند، بسته شده و مخروط خشک شده است.

اهالی محل این کوه زیبا را به نام زندان سلیمان یا زندان دیو می شناسند و معتقدند که حضرت سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می کردند در این کوه زندانی می کرده است. این نام با توجه به نسبت دادن محل به حضرت سلیمان بر این کوه گذارده شده است.

آبشار شلماش سردشت :

این آبشار در نزدیکی روستای شلماش استان آذربایجان غربی، در فاصله 15 کیلومتری از شهر سردشت و در جوار دره ای زیبا که در فاصله 241 کیلومتری از ارومیه واقع شده، دارا چشم اندازهای زیبا و منحصر به فردی بوده و از زیباترین جاذبه های طبیعی استان آذربایجان غربی بشمار می آید.

آبشار شلماش با دره ای سرسبز در کنار جنگل های پراکنده، در نزدیکی شهر سردشت واقع شده و از شاخه های رودخانه زاب کوچک محسوب می شود.

این آبشار فقط یک آبشار معمولی نیست بلکه آبشاری ست متشکل است از سه طبقه که طبقات آن به موازات یکدیگر و پشت سرهم قرار دارند.

چشمه کانی گراوان:

چشمه آب معدنی گراوان، در کنار روستایی به نام کانی گویز در نزدیکی شهرستان ربط و در 12 کیلومتری شمال شرقی شهرستان سردشت قرار دارد.

این چشمه تنها منبع آب نیست، بلکه خالق اثری هنری در دل طبیعت است. فقط کافیست اندکی تامل کنید و به رنگ بندی های بسیار زیبا و خارق العاده ی این چشمه بنگرید، خواهید دید رنگ بندی های این چشمه روح شما را جلا خواهد داد.

غار سَهولان:

سَهولان نام دومین غار آبی بزرگ ایران ست که در 25 کیلومتری شهر بوکان در استان آذربایجان غربی واقع شده . می گویند غار سهولان بسیار شبیه غار علیصدر است و طبیعت آن شما را با خود دیدن غار علیصدر می برد..

بیشترین عمق غار 52 متر و میانگین عمق آن 20 متر است همچنین درجایی که قسمت آبی و خشکی بهم می رسند، در عمق غار شیب تندی وجود دارد و در انتهای آن تونلی است که کارشناسان معتقدند این تونل راهی مخفی بوده برای رسیدن به قلعه ی بالای کوه که امروز تنها دیواره سنگی آن موجود است و به مرور زمان بسته شده.

دریاچه ی مارمیشو-ارومیه:

برای رسیدن به دریاچه ی مارمیشو، از خیایان مدرس ارومیه به جاده انهر بروید. در مسیر جاده انهر از چندین روستا همچون کلهر و موانا می گذرید. پل روستای دوبره را به خلاف جهت جریان آب رد کنید. پس از گذر از روستاهای پسان و بانی به دریاچه مارمیشو می رسید.

مارمیشو نام دریاچه ای ست که در 45 کیلومتری غرب اروميه واقع شده. این دریاچه نیلگون از چشمه های طبيعی و نزولات جوی خود را سیراب می کند اما جدایی از این جاذبه های بصری این دریاچه، گونه های فراوان جانوری چون ماهی قزل آلا، ماهی سفید، خرس، روباه، گرگ، خرگوش را در خود جای داده است.

 زور زور ماکو:

نام کلیسایی است واقع در استان آذربایجان غربی، شهرستان ماکو و در 12 کیلومتری شمال غرب قره کلیسا و در نزدیکی روستای بارون، در دهنه دره ای که رودخانه زنگی مار از آن جاریست و در دامنه کوهپایه ای که به یک تنگنای بسیار فشرده می رسد، بنا گردیده است.

کلیسایی زور زور ماکو بر خلاف ظاهر ساده اش، بسیار پر ارزش است؛ به همین دلیل نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و به دلیل ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو، توجه جهانیان را نیز به خود جلب کرده است.

1398/07/02