جاذبه های گردشگری مازندران

جاذبه های گردشگری مازندران:

مازندران، جدا از دریا و سبزی جنگل‌هایش، جاهای زیادی برای دیدن دارد، جاهایی که به دلیل فاصله کم شهرهای شمالی با هم و دسترسی آسان به این مناطق، رفتن و گشت و گذار در آنها   آنقدر که تصورش سخت است اتفاق دور از ذهنی نیست. ما در اینجا مهمترین جاذبه‌ های گردشگری مازندران را به تفکیک شهرستان آورده‌ایم.

آبشار اوبن-ساری:

آدرس: آبشار اوبن در 107 کیلومتری ساری و در منطقه حفاظت شده دو دانگه و در مرز استان های سمنان و مازندران واقع شده.

آبشار اوبن به معنی زیرآب، یکی از بکرترین آبشارهای خزه‌ای ایران را داراست. آبشاری که در دل جنگل‌های دودانگه ساری قرار گرفته. از چشمه‌های طبیعی اطرافش تغذیه می‌کند و به رودخانه شیرین رود می‌ریزد. روستای زیبای میانا در نزدیکی این آبشار از دیگر دیدنی‌های این منطقه است.

منطقه تفریحی الندان- ساری:

آدرس: اگر از ساری حرکت کردید بعد حدود 60 کیلومتر به پمپ بنزینی در سمت چپ خود می رسید روبروی آن یعنی دست راست شما تابلوی الندان هست آن را انتخاب کنید ابتدا مسیر آسفالت است و بعد حدود 7 کیلومتر خاکی دارد.

منطقه تفریحی الندان در نزدیکی روستای ازنی در 65 کیلومتری جنوب ساری و 20 کیلومتری کیاسر قرار گرفته. زمستان‌ها این دریاچه دیدنی محل زندگی اردک می‌شود، پاییز درختچه های اطراف دریاچه ازگیل و ولیک می‌دهند و بهار، بنفشه، پیازچه وحشی و سبزی‌های دارویی اطرافش می‌رویند.

دریاچه چورت- ساری:

آدرس: در جاده ساری-کیاسر باید راه روستای چورت را در پیش بگیرید. بعد از 10 کیلومتر راندن در جاده خاکی از این روستا، دریاچه پیش رویتان قرار می‌گیرد.

نام اصلی دریاچه چورت ، میانشه است ولی به دلیل فاصله کمش با روستای چورت به این نام خوانده می‌شود. هوای مه آلود اطراف دریاچه، درختانی که تا تنه در آب فرو رفته‌اند، صدای حیوانات و پرندگانی که در سکوت جنگل حکمفرماست، از چورت، دریاچه ای ساخته که انگار فرسنگ ها با آب و هوای خشک ایران فاصله دارد.

در اطراف چورت درخت‌های گردو و ازگیل زیادی هست و بوی آویشن و پونه را هم میشود تشخیص داد. پاییز که به کنار دریاچه بروید هم گردوها رسیده‌اند و هم ازگیل‌ها.

چورت، یکی از قشنگترین دریاچه‌هاست. زمانی که آب دریاچه کمتر است درخت‌هایی که کف دریاچه بوده‌اند سرشان از آب بیرون می‌زند و در حالت عادی هم تنه درخت‌ها را می‌شود دید.

جنگل زیبا و بکر دالخانی رامسر:

آدرس: جاده رامسر به تنکابن- سمت کوه- جاده هریس به گالش محله

اگر دلتان می‌خواهد جنگل بکری را ببینید که به دالان بهشت معروف است، باید راه روستای دالخانی در 30 کیلومتری جنوب  شرقی رامسر را در پیش بگیرید. جنگل‌های مسیر در نهایت به ییلاقاتی مثل رودبار و گرسماسر می‌رسند. آب و هوای لطیف و بوی رطوبت پیچیده در هوای اینجا، باعث می‌شود دلت بخواهد زمان همانجا بایستد. اواخر بهار و تابستان بهترین موقع سفر به جنگل داخالی است که امکان کمپینگ هم در آن هست.

رامسر و جنگل دالخانی در تمام طول سال زیبایی های خاص خود را دارند. در فصل بهار در این جنگل زیبا شاهد شکوفه هایی دوست داشتنی، مه و باران نم نم خواهید بود. فصل تابستان دالخانی همانند پناهگاهی خنک برای گریز از هوای شرجی و تابستانی رامسر به شمار می رود. در فصل پاییز صحنه ای جادویی از جدال رنگ های پاییزی در این جنگل ها به وجود می آید، صحنه ای دلربا که جذابیتش با باران های پاییزی دوست داشتنی چندین برابر می شود. فصل زمستان جنگل شاهد بارش شدید برف و سرمای سختی است اما این سرما نمی تواند مانع عاشقان طبیعت شود، عاشقانی که دل کندن آنها از منظره حیرت انگیز رقص برف بر روی درختان سر به فلک کشیده این جنگل سخت و غیر ممکن خواهد بود.

ییلاق گرسماسر رامسر:

آدرس: جاده رامسر به تنکابن- سمت کوه- جاده هریس به گالش محله و به طرف کوه‌های سر به فلک کشیده، حدود یک ونیم تا دو ساعت حرکت کنید سمت راست جاده کوهستانی تابلو دارد.

همینطور که خوش و خرم در جنگل‌های دالخانی پیش بروید به ییلاق گرسماسر می‌رسید.  جایی که چشمه‌ها بسیار، دشت های فراخ و کوه‌هایی که از بالایش می‌توان رامسر و تنکابن را دید آن را از دنیای اطرافش متفاوت کرده. ابرها می‌روند و می‌آیند و صدای حیوانات روستایی تنها چیزی است که در آن سکوت شنیده می‌شود.

سفر به مازندران در فصل بیداری طبیعت، بسیاردیدنی و غیر قابل وصف است. در تابستان، پیاده‌روی در خنکای هوای ییلاق و در بستری از شکوفه‌ها و گلهای رنگارنگ و اتراق در زیر سقف‌های شیروانی، تجربه‌ای زیبا و جذاب است. تابستان فصل سفر به مناطق ییلاقی است و اکنون که 1ماه بیشتر از این فصل باقی نمانده است، باید عزم سفر کرد تا فرصت دیدار از زیبایی‌های ییلاقات مازندران در فصل تابستان، از دست نرود.

روستاهای ییلاقی گرسماسر، علاوه بر سرسبزی، با داشتن چشم اندازهای بدیع یخچال‌ها، چمنزارها و جنگل‌های مرتفع جلگه‌ای، مجموعه‌ای بسیار زیبا از بهشتی کوچک و دیدنی است. برای دسترسی به این ییلاق، هرچند جاده فیروزکوه کمی ‌طولانی‌تر است، اما به مراتب مسیر امن‌تری نسبت به جاده هراز است.

دریاچه سد لارآمل:

در 13 کیلومتری پلور، بزرگترین دشت ایران قرار دارد. چشمه‌های زیاد این منطقه و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی که به مددش هم می‌توان فلامینگو و کبک دید و هم پلنگ و بزکوهی از لار منطقه همه چیز تمامی ساخته. با عبور از دریاچه سد لار و رفتن به مناطق بالادست آن طبیعت بکرتری را می‌شود دید. در بهار اطراف دریاچه پر از شقایق می‌شود.

فیلبند- آمل:

راه دسترسی: برای رسیدن به روستای فیلبند مسیر 25 کیلومتری حد فاصل آمل- هراز در جنوب شهر آمل را در پیش بگیرید، پس از آنکه از روستای سنگچال گذشتید، بهشت فیلبند را می‌توانید ببینید.

به فیلبند بخاطر ارتفاع 2700 متری اش از سطح دریا، سرزمین ابرها و بام شرقی مازندران می‌گویند. یکی از ییلاقات مازندران که در بهار و تابستان برای فرار از گرمای هوا می‌توان به آن پناه برد. مازندرانی ها به فیلبند، فلبند می‌گویند.  فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنی بند آمدن و نتوانستن است و دلیلش وجود ارتفاع زیاد و پیج های تند این روستاست ؛ این منطقه چشمه های کوچک و بزرگی هم دارد که برای درمان درد کلیه مفید است. خلاصه آنکه دیدن آن همه زیبایی و رنگ از بالای فیلبند عیش آدم را تکمیل می کند.

وجب به وجب مازندران ارزش گشتن و دیدن را دارد، اگر تمام تعطیلات یکسال خود را صرف گشت و گذار در این خطه بی نظیر بکنید قطعا وقت کم خواهید آورد و به همه ی زیبایی های آن نخواهید رسید. اما برخی از زیبایی های مازندران است که اگر سری به آن ها نزنید و از نزدیک این همه شکوه و عظمت را درک کنید حتما متضرر خواهید شد.

جنگل‌های دوهزارتنکابن:

آدرس: از کمربندی تنکابن به سمت خرم آباد (شهر کوچکی حدود ده کیلومتر تا تنکابن ) حرکت کنید و بعد از 15 کیلومتر در مسیر 2000 به منطقه‌ای به اسم قلعه گردن می‌رسید. از آنجا مسیر دوهزار را ادامه بدهید.

منطقه سرسبز و كوهستانی دو هزار و سه هزار در ارتفاعات البرز و در جنوب شهر تنكابن، شرایط طبیعی ویژه ‏ای را پدید آورده به طوری كه چشم اندازهای بدیع كوهستانی، چمنزار، جنگل های مرتفع جلگه‏ای و رودخانه خروشان این منطقه را به مقصد طبیعت گردی برای مسافران و گردشگران تبدیل كرده است.

جایی دنج و آرام که جنگل‌ تمام می‌شود و دشتی وسیع در جلوی چشم شما خودنمایی می‌کند. مناطق دیدنی جنگل‌های دوهزار سه هزار فقط به این ناحیه‌ها ختم نمی‌شود. بعد از دریاسر می‌توانید سری به منطقه‌ی پرآب هرسنگ بزنید و در کنار چشمه‌های طبیعی آن اتراق کنید و آرامش کسب کنید. در سفرتان به جنگل‌های دوهزار و سه هزار بی جا و مکان نخواهید ماند! می‌توان در هتل‌ها و مسافرخانه‌های تنکابن و رامسر اقامت کرد و یا یک خانه‌ی محلی کرایه کنید. اگر مجهز به تجهیزات کافی هستید، می‌توانید در جنگل چادر زده و تا صبح مهمان جنگل‌های دوهزار و سه هزار باشید. یادتان نرود که در طبیعت چیزی جز ردپایتان جا نگذارید و بدون هیچی آسیبی به طبیعت.

دشت دریاسر-تنکابن:

آدرس: از کمربندی تنکابن به سمت خرم آباد (شهر کوچکی حدود ده کیلومتر تا تنکابن ) حرکت کنید و بعد از 15 کیلومتر در مسیر 2000 به منطقه‌ای به اسم قلعه گردن می‌رسید. از آنجا مسیر دوهزار را ادامه بدهید.

دشتی پر از گل، جنگلهای انبوه و قله های پوشیده از برف بخشی از زیبایی های یکی از مناطق طبیعی بی نظیر ایران است که به نام دشت دریاسر تنکابن شناخته می شود که در فصل بهار، تماشای گل های بابونه زرد که دشت را فرش کرده است در لحظه ای بهشت را پیش روی شما قرار می دهد. این اتفاق هیجان انگیز در اردیبهشت بیشتر ملموس است و به همین دلیل آن را بهشت اردیبهشت ایران می خوانند.

باداب سورت ساری:

درست در شمال شرق استان زیبای مازندران و در نزدیکی شهر ساری، پله‌هایی از جنس نور و به نام «باداب سورت» قرار دارد.

این جا، جایی شبیه به سرزمین رویاهاست. می‌توانید بچشید آبی را که مزه اش گاهی شور و گاهی شیرین است رنگش گاه سفید و گاه اخرایی و حتی گاهی سیاه است.

پلاژ شهرداری محمود آباد:

محمودآباد در شمال ایران و در استان مازندران قرار دارد. از شمال به دریای خزر، از شرق به شهرستان فریدونکنار، از غرب به شهرستان نور و از جنوب به شهرستان آمل ختم می شود.

پارک بسیار زیبای شهرداری محمود آباد یکی از اماکن تفریحی و جالب این شهر ساحلی می باشد. این پارک که از فضای سبز بسیار مناسبی جهت استراحت برخوردار می باشد ، از امکاناتی چون شهر بازی،کافی شاپ، فضای سبز مناسب و حتی مکانی مناسب برای شنا سود می برد.اگر اقامت در محمود آباد را برگزیده اید این پلاژ ساحلی می تواند گزینه ای مناسب برای استفاده از امکانات ساحلی در این شهر باشد.

ییلاق گردشگری جواهرده رامسر:

یکی از زیباترین ییلاق های رامسر و حتی استان مازندران جواهرده نام دارد. جواهرده در یونسکو نیز ثبت شده است و شهرت جهانی دارد. روستای سرسبز و رویایی جواهرده در ابتدا جئورده یا جوردی به معنای ده بالا، نام داشت که بعد ها به نام کنونی یعنی جواهرده تغییر نام پیدا کرد. علت اینکه این روستا جواهرده نام گذاری شد، به خاک سپاری مردگان با طلا و جواهر در زمان قدیم بوده است. برای اطلاعات بیشتر راجع به این ییلاق ، این روستای دوست داشتنی در فاصله بسیار کمی از شهر رامسر و با فاصله  26 کیلومتری واقع شده است. روستای جواهرده در فصول تابستان و بهار دارای آب وهوای فوق العاده دل انگیز و آرامش بخشی است و به همین دلیل با استقبال زیادی از سوی مسافران و بومیان منطقه قرار می گیرد. ساکنان این روستا، تعداد اندکی هستند اما به دلیل موقعیت آب و هوای بی نظیرش، گروه گردشگری به روستا اضافه شدند. گروه هایی که به صورت دائمی در آن جا زندگی می کنند. تعدادی از نگهبانان مجتمع های اقامتی و رستوران داران جزو این افراد هستند.

جاده جواهرده هر چند پر پیچ و خم است اما بسیار زیباست و شما را به مقصدی تماشایی می رساند.

مردم محلی درون روستا، بازارهای روبازی دارند که انواع صنایع دستی مانند نمد، سفال و چادربافی را می فروشند. محصولات غذایی مانند مرباها و انواع ترشی‌ را با بهترین کیفیت هم پیشنهاد می دهیم از روستا تهیه کنید.

1398/07/02